Läs senare

Tillsammans gör vi varandra bra.

LedareAlla behövs och kan bidra, men på olika sätt, och vi måste ta tillvara på dessa olikheter. Det är min tanke om vad demokrati är, skriver Ingela Börjessson.

20 maj 2021
Ingela Börjesson är styrelseledamot i Lärarförbundet Folkhögskolas avdelningsstyrelse och lärare på Västerbergs folkhögskola

Jag gillar citat. Jag samlar citat från kloka människor.
De ger mig något att tänka på och leva efter, som tröst eller pepp, för att locka till skratt eller eftertanke och ibland för att stärka mig i det jag håller på med. Är det riktigt kraftfullt kan det bli ett broderi som jag sätter upp på strategisk plats; hemma i köket eller i hallen, i bastun vid sommarstället eller på jobbet så att kollegor och deltagare får ett ord på vägen.

Ett citat som jag tagit till mitt hjärta är Pia Sundhages ord ”vi gör varandra bra”, det ligger så mycket i det och är viktigt i dagens debatter om folkhögskolans vara eller inte vara. Alla behövs och kan bidra, men på olika sätt, och vi måste ta tillvara på dessa olikheter. Det är min tanke om vad demokrati är. I avdelningsstyrelsen är vi nio individer med olika personligheter och erfarenheter och tack vare det gör vi varandra bra i vårt arbete att stärka våra medlemmar, stärka vår skolform och särart. Vi har olika kunskaper, vi är engagerade men kanske olika mycket på olika områden, det är det som gör att den här lilla gruppen gör varandra bra och så måste vi tänka och arbeta i en demokrati – inte att alla ska gå samma typ av utbildning, tala samma språk eller göra samma saker. Vilken grå värld det skulle bli och hur skulle vi då kunna göra varandra bra?

I skrivandes stund pågår utbildningsveckan i en något annorlunda form (ni vet anledningen så jag nämner inte den). Veckan inleddes med föreläsning och samtal kring temat Att skola demokrater med Benton Wolgers som berättade om historia och nutid, tillsammans i gruppen diskuterades hur det ser ut på skolorna och hur vi kan fortsätta, på skolorna och tillsammans. Vi gjorde varandra bra.

Det pågår inte bara en politisk process som ifrågasätter folkhögskolans existens. Förbundsstyrelsen utreder nu om Lärarförbundet ska bli en del saco istället för tco – något som avdelningsstyrelsen helt tar avstånd från och ifrågasätter starkt. Bland annat jobbar vi just nu på att få en plats med en röst på höstens extrainsatta kongress. En fråga vi ställer är hur eller om saco överhuvudtaget prioriterar det pedagogiska. Att bli en del av ett akademikerförbund är i våra ögon helt orimligt då vi folkhögskollärare inte ser oss som akademiker i första hand utan just som folkhögskollärare, med kunskaper och utbildning som behövs på en folkhögskola, där vi gör varandra bra.