Läs senare

Ingen kan driva en folkhögskola ensam

Lärarförbundet folkhögskolaTillsammans kan vi skapa ett positivt arbetsklimat där alla medarbetare är en viktig del av gemenskapen, skriver Sara Silfverskiöld, ledamot i avdelningsstyrelsen för Lärarförbundet Folkhögskola.

15 okt 2020
Sara Silfverskiöld är ledamot i avdelningsstyrelsen för Lärarförbundet Folkhögskola och lärare på Bromma folkhögskola.

Förväntan i luften som doften av fransk parfym. Jag är färsk praktikant med darriga ben på Sveriges ambassad i Paris. Nu är det snart dags, folk rätar på sig, drar en hand genom håret, eller bättrar på läppglansen. Så blir det tyst. Dörren slås upp och hon intar salen med sitt strålande leende och en rolig historia om att hon villat bort sig i kvarteret. Utrikesminister Anna Lind ser sig runt i rummet och fattar ett beslut. Hon tar några snabba steg tvärs över golvet och kommer fram till mig med ett varmt handslag.

– Hej! Hur länge har du jobbat här då?

– Bara i två veckor!

När skratten har lagt sig går lättnaden i rummet nästan att ta på. När utrikesministern hälsar vänligt på en praktikant platsar alla i gemenskapen.

Inom folkbildningen känner vi igen oss. När vi sträcker ut en hand till en kursdeltagare som är ny med darriga ben signalerar vi att alla är välkomna. Plötsligt sänks axlarna, kvinnor och män, härfödda och därfödda, gymnördar och gejmare. Alla känner att de passar in.

Covid 19 innebär nödvändigt nytänk inom folkbildningen och även inom facket. En ombudsman på Lärarförbundet berättar att det tagit en väldigt lång stund att få en medlem uppkopplad på en digital kursplattform. Jag upplever samma sak. En dag saknar jag en deltagare 70+ i seniorkursen i mitt digitala klassrum på Bromma folkhögskola. Jag ringer upp och frågar, hur det går med anslutningen?

– Jag gav upp, så nu är jag ute på promenad.

– Om du går tillbaka hem så hjälps vi åt, blir det bra?

Glädjen när deltagaren möter sina kurskamrater i det digitala klassrummet förvånar mig först. Men jag inser att i samma stund någon lyckas kliva över sina hinder har vi kommit någonstans, tillsammans.

Lärarförbundet Folkhögskola ordnar kurser för nyblivna folkhögskollärare men det behövs mer. Regeringen satsar i budgeten 2021 på forskarskola för folkhögskollärare vid Linköpings universitet. Det är en signal om att vi folkhögskollärare ska äga vår egen profession och själva utbilda framtida folkhögskollärare.

Facket har en viktig roll på många nivåer, exempelvis som anordnare av fortbildning. Vi stöder också din lokala fackklubb i dess kvalitetsarbete tillsammans med skolledningen. Tillsammans kan vi skapa ett positivt arbetsklimat där alla medarbetare är en viktig del av gemenskapen. Ingen kan driva en folkhögskola ensam, vi behöver varandra. Låt oss lära oss av Anna Linds exempel och ta oss tid att behandla varandra som de viktiga arbetskamrater vi är, allihop.