Läs senare

»Det är samtalet öga mot öga som är det viktiga«


Tio FrågorEtt hundratal författare och kulturpersonligheter har tillsammans med folkhögskolor och studieförbund gått samman i nätverket #vimåsteprata demokrati, som bland annat föreläser och samtalar om demokrati med deltagare ute på folkhögskolorna. Tjia Torpe valde att gå in i politiken efter att Olof Palme blev skjuten.

28 Maj 2018
– Vi tog kontakt med Sveriges folkhögskolor och Studieförbunden i samverkan för att dra i gång det hela. Nu är vi omkring hundra personer som anmält oss som demokratitalare, säger journalisten och politikern Tjia Torpe

1 Vad handlar #ViMåstePrata om?

– Om att demokratin är hotad och att vi måste göra något åt det. Och då är det samtalet öga mot öga som är det viktiga. Många människor sitter där ute och känner sig extremt osedda. Vi måste försöka nå varandra och börja prata!

2 Hur uppkom idén?

– Vi är ett antal människor som träffats i olika konstellationer och diskuterat hur de där samtalen skulle kunna bli verklighet. I höstas samlades några personer för ett möte hemma hos Hédi Fried, överlevande från Auschwitz. Diskussionerna utmynnade dels i en debattartikel som publicerades i dn, dels i att vi tog kontakt med Sveriges folkhögskolor och Studieförbunden i samverkan för att dra i gång det hela. Nu är vi omkring hundra personer som anmält oss som demokratitalare.

3 Vad gör ni som demokratitalare då?

– Idén är att  saker och ting klarnar då man pratar om något. Så vi ska inte föreläsa, utan få i gång samtal.

4 I slutet av april var du först ut som demokratitalare, i en klass på Jakobsbergs folkhögskola. Berätta!

– Jag sitter i Jakobsbergs folkhögskolas styrelse, så när deltagarna på allmänna linjen där sa att de ville träffa en politiker var det naturligt för deras so-lärare att fråga mig. Klassen hade läst om författning, styrelseskick, yttrande- och tryckfrihet och sådant och de tyckte det var svårt att förstå hur någon kunde vilja vara politiker.

5 Vad var det för klass?

– De flesta var ganska unga, men annars var det en rätt spretig grupp med bakgrund i flera olika länder och med olika stor studievana.

6 Hur gick det?

– Jag började med att be alla skriva ner vad demokrati var för dem, med tre ord. Sedan fick de sitta tre och tre och diskutera sina ord och efter det fick alla gå fram och läsa upp vad de skrivit. Det blev en vacker bukett: Ett bra samhälle, bara en dröm, frihet jämlikhet broderskap, att rösta fritt, känna sig välkommen och så vidare. Sedan förde vi en diskussion utifrån det.

Jag läste också upp några rader om demokratins dilemma, ur Theodor Kallifatides bok Ännu ett liv. De tyckte det var jätte-häftigt och några sa att de ville läsa hans bok.

Och så frågade jag om det fanns någon politiker de beundrade. Några sa Palme, en tjej sa Churchill, en sa Thatcher. Det blev jättespännande diskussioner! Sedan var det intressant att alla nämnde historiska personer. Det fanns ingen samtida politiker de beundrade.

7 Deras undringar kring att vara politiker då?

– Jag beskrev min egen resa: att jag var politiskt aktiv i olika sammanhang, men aldrig i något parti. Sedan blev Olof Palme skjuten och då blev jag så skakad av det att jag gick in i partipolitiken.

Sedan bad jag dem leka med tanken att vi tog bort demokratin och alla politiker. Vi kom fram till att diktatur är bra – men bara om man själv får bestämma och att anarki är jävligt rörigt. Till slut tyckte alla att demokratin är värd att försvara. Vi kom också in på elevdemokrati. Läraren var imponerad över att deltagarna var så fokuserade och engagerade hela lektionen, så var det inte alltid annars, sa hon.

8 Vad lärde du dig själv av att göra det här?

– Något jag egentligen vet, nämligen att det finns en massa reflekterande i människor bara man orkar och tar sig tid att lyssna. Att det är jätteviktigt att vi inte åker ut och håller föredrag utan att låta minst halva tiden gå till diskussion.

9 Nu var du hos en klass där det fanns olika syn på demokrati och politik. Hur hade du gjort om du kommit till en grupp med ”redan övertygade”?

– Då hade det varit min uppgift att problematisera, för att få i gång diskussionen och reflekterandet där också.

Styrelseledamot i Jakobsbergs folkhögskola

Tjia Torpe är folkbildare och kulturpolitiker. Hon har också arbetat som producent, lärare, rektor, företagsledare och varit förbundschef för Studiefrämjandet. Mellan 1994 och 1996 var hon kultur- och skolborgarråd för socialdemokraterna ii Stockholm. Hon sitter också i styrelsen för Jakobsbergs folkhögskola.

10 #ViMåstePrata har givit ut en handbok också. Vad är tanken med den?

– Att man ska kunna hålla egna samtal om demokrati. Vi säljer den jättebilligt till folkhögskolor och studieförbund. Sedan kan man komplettera med att boka någon av oss talare, det finns en bokningskalender på vår sajt.

ur Lärarförbundets Magasin