Läs senare

”I en grupp orkar jag mer”

06 Apr 2017

Adam Blänning är 26 år och går allmän kurs på Sigtuna folkhögskola. Efter grundskolan gick han byggprogrammet i gymnasiet och jobbade extra på MacDonalds. När han var 17 år hoppade han av och började jobba heltid. Han trivdes med arbetet. Det gick undan. Det hände saker.

– Jag tycker det är kul när det händer mycket. Fysisk stress tar inte på mig. Det är en annan sak att titta i en bok. Om någon säger att du ska göra det här och det här (i meningen läsa), då blir det för mycket för mig. Då blir jag stressad.

När han var 20 år fick han diagnosen ADD, en variant av ADHD, men utan hyperaktiviteten. Det var hans mamma som hittade frågelista på nätet av typen ”har du ADD?” Han prickade in de flesta svaren, så de sökte upp en läkare som konstaterade att han hade ADD.

– Det är, typ, att jag har svårt att komma ihåg saker.  Om jag frågar en person om något kan jag ha glömt bort svaret nästa dag. Påbörjar jag ett projekt orkar jag inte göra det färdigt.  Min hjärna orkar inte.

Adam Blänning började allmän kurs i januari och kan inte jämföra det nya kursupplägget med hur det var tidigare men han konstaterar att han inte har några problem med att sitta stilla och lyssna i klassrummet.

– Vi sitter oftast inte och lyssnar en timme i sträck och för anteckningar. Det finns alltid möjlighet att prata med läraren. Det är när jag ska göra något själv som det kan bli att jag inte orkar. Men sitter jag i en grupp försvinner den där känslan.

Än idag har han svårt att läsa och skulle aldrig frivilligt sätta sig ned för att läsa en bok.

– Jag vet att det inte är någon idé, eftersom jag ändå inte kan koncentrera mig.

– Å andra sidan, säger Anette Lydén, hans svenskalärare på Sigtuna folkhögskola, har han precis börjat folkhögskolan och kanske hittar han andra, nya strategier, till exempel lyssna på böcker.

ur Lärarförbundets Magasin